Круглий стіл з елементами тренінгу

 На кафедрі загальної екології, педагогіки та психології ЧДТУ діє постійний психолого–педагогічний тренінговий центр, що надає послуги студентам та педагогічному персоналу з питань адаптації першокурсників, педагогічної майстерності, розвитку особистісного творчого потенціалу, подолання важких емоційних станів, формування комунікативних навичок,   подолання конфліктів тощо. Тренінгова форма роботи є найбільш популярною.

Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників, готових виконувати соціальну роботу з клієнтами різних соціально незахищених груп, потребує впровадження у навчальний процес вищих навчальних закладів нових підходів щодо розробки змісту, форм та методів їх навчання. 16.05.2019 р. відбувся Круглий стіл з елементами тренінга для студентів 2 курсу групи СЗ–1710 («соціальне забезпечення»).

 Студенти, що вивчають дисципліну «Соціальна психологія», усвідомили, що найголовнішою особливістю діяльності соціального працівника є уміння вести діалог, організовувати процес комунікації, керувати ним. Уміння вести діалог передбачає цілу низкупрофесійних навичок і знань. Професіонал повинен уміти вислухати і зрозуміти, коректно запитати і по-діловому точно відповісти, переконати, створити атмосферу довіри і невимушеності, знайти тонкий психологічний підхід до клієнта, вирішити конфлікт і зняти напругу.В основі всього цього лежить комунікативна техніка спілкування. Володіння нею — найважливіша ознака професійної придатності фахівців будь-якого профілю, чия діяльність пов’язана із спілкуванням.

Тренінгрозроблений з метою вправляннявикористовувати у спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва; знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій.Усі учасники Круглого столу з елементами тренінгу мають рівні права й позиції. За “круглим столом” немає керівників і підлеглих, лекторів і слухачів. Всіх присутніх вважають експертами з проблеми, яку обговорюють.

Акцент було зроблено на техніці ведення бесіди. Відпрацювання прийомів в парах – найефективніший метод оволодіння комунікативними техніками. На перший погляд, завдання прості, проте, не усім студентам вдавалося підібрати необхідний тон, інтонацію, позу, погляд, жест, враховуючи вік, психологічний стан клієнта. Телефонний режим спілкування з конфліктними особами також мав місце на занятті. Виявилося, що студенти відчувають труднощі не стільки у формулюванні звернень, пояснень, як у вмінні активно слухати клієнта. Прийом перефразування – найскладніший.

Студенти на практиці закріпили теоретичні положення, відчувши, що активне слухання полягає в уточненні правильності розуміння співрозмовника за допомогою уточнюючих та з’ясовуючих запитань, наприклад: “Поясніть, будь ласка…”, “Чи правильно я вас зрозумів, що…”, “Не могли б ви уточнити…” тощо. Іноді корисно перефразувати слова співрозмовникаі поставити уточнююче питання: “Якщо я правильно вас зрозумів, то … (далі формулюємо думку чи почуття клієнта)”, “Іншими словами, ви …”, “Можливо, я помиляюсь, але мені видалося, що …”.

В конфліктних  ситуаціях, що пропонувалися для вирішення, студенти використовували матеріали книги Алана Піза “Мова рухів тіла”, в якій ідеться про важливість опанування мови поз, жестів, міміки, адже саме на невербальному рівні передається від 60 до 80% інформації. Як висновок, учасники драматизацій зазначили, біль і настрій людей, найкраще спостерігається за невербальними сигналами.

Найбільшу активність та творчість проявили такі студенти: Панасенко Євген, Кузьменко Євген, Борисенко Владислав, Макарова Маргарита, Присяжненко Юлія, Савченко Аліна та Кобилко Олена. Студенти були поставлені в екстремальні комунікативні ситуації, до яких не були готові. Тому, навички саморегуляції, створення позитивного першого враження,  почуття гумору,  допомагали відшукати спосіб управління конфліктною людиною чи групою недоброзичливих співрозмовників. Керівник і тренер Старовойтенко Н.В. вважає, що співробітництво, партнерство, взяття конфліктної ролі в грі, сприяє творчій атмосфері, розвиває у студентів вміння  долати бар’єри взаємодії «викладач–студент».

Отже, вміння та навички, набуті в «безпечних» умовах психологічного тренінгу, допоможуть студентамподолати труднощі в реальному житті. Звичайно, навіть найкращий тренінг не підготує людини до всіх можливих життєвих ситуацій, але він допоможе уникнути найбільш грубих помилок і знизить гостроту емоційного стресу, що виникає при неминучих труднощах у спілкуваннісоціального працівника.

16.05.2019 р.

К.пед.н., доцент Старовойтенко Н.В.