На запитання викладача «Якими компетенціями має володіти сучасний інженер, більшість студентів другого курсу ФКТМД (гр.АВ–73, ПМ–71, ГМ–72, ТЕ–78) відповіли: «Проектування і розробка інженерних рішень». Серед другорядних компетенцій, прозвучала не так упевнено єдина думка студента «управлінські компетенції інженера», «лідерські компетенції». Така картина уявлень майбутніх інженерів в процесі вивчення курсу «Психологія» поступово змінювалася. На практичних заняттях, де впроваджуються елементи тренінгу, драматизацій, конкурсів, робота в творчих групах, студенти усвідомлюють психологічні аспекти управлінської діяльності інженера, вміння ладити з людьми, працювати в команді, необхідність розвивати особистісний та лідерський потенціал, соціальний інтелект, підвищувати самооцінку тощо. Тепер вже не звучать заяви типу «Мені легше пояснити все про гайку, ніж про свій внутрішній світ».
Аналіз впровадження сучасних педагогічних технологій у навчальний процес низки країн світу свідчить, що методологія методу проектів стає домінуючою
22.05.19 р. студенти – другокурсники продемонстрували нетехнічнукомпетентність, математичні здібності, сильнуфундаментальнупідготовку (безумовно такі компетенції також діагностуються, якщо поставлена саме така мета), а вміння працювати в команді, креативність, що необхідна для нестандартного підходу до вирішення психологічнихпроблем, розуміти відповідальність за результати справи, адаптивність і гнучкість, які необхідні у спілкуванні з одногрупниками. Найголовніше – це створювати командний проект, що стосується вимог до сучасного інженера–управлінця. Обговорення, генерація ідей, оформлення пропозицій в малюнок, захист проекту. Кожен учасник відчув переваги колективного пошуку творчих ідей, природньо (без заданої ролі) зайняв позицію «генератора ідей», «критика», «виконавця» або ж (так інколи буває) «спостерігача».
Змагальна форма практичного заняття забезпечила мотивацію та ентузіазм, уміння відстоювати власну позицію, впевненість у собі, можливість знаходити компроміс щодо розв’язання проблем і питань, які виникають під час виконання творчого проекту.
Більшість студентів визначили лідерів, що вирізнилися вмінням переконувати, чути інших, позитивно спілкуватися в ситуації цейтноту часу, представляти продукт спільної творчої роботи «Портрет керівника». Це:
1. Тодоров Микола (гр. ГМ–72)
2. Демерлій Дмитро (гр. АВ–73)
3. Усенко Євген (гр. ПМ–71).
Отже,якщо в процесі реалізації творчого розвитку молоді викладач створює творчу атмосферу, включає завдання з проблемним змістом, визначає засоби і методи навчання з урахуванням індивідуальних здібностей студента (схильностей, інтересів, типу мислення), виявляє увагу до кожного, підтримує творчу пропозицію, гумор, то уможливлюється побудова ланцюга – від усвідомлення мети до розвитку творчих здібностей майбутніх інженерів–керівників.
22.05.2019 р.
Доцент Старовойтенко Н.В.